کورین یا گرانیت؟ کدام متریال انتخاب مناسب تری برای کانتر آشپزخانه است؟

معماری طراحی داخلی معماری_داخلی شیراز فروشگاه دانژه طراحی_فروشگاه_دانژه استودیو معماری سیاح معماری ایرانی معمار_برتر_ایران سیاوش سیاح ساختمان ساختمان_سازی فروش فروش_ساختمان برج برج_مسکونی برترین_شیراز مهندسی طراحی_سازه design architectural architect siavash sayyah danjeh enginiering engin art art_work best of iran siavash_sayyah sepehr sayyah sepehr_sayyah

انتخاب شما برای کانتر آشپزخانه تان کورین است یا کانتری از سنگ گرانیت را ترجیح می دهید؟ اگر انتخاب شما برای متریال مورد استفاده جهت پوشش کانتر آشپزخانه، محدود به این دو گزینه شناخته شده است، لازم به ذکر است که پیش از انتخاب نهایی،  فاکتورهای متعددی وجود دارد که می بایست آنها را در نظر بگیرید. در ادامه برخی از مهمترین این عوامل و ویژگی ها را بررسی خواهیم کرد:

اساسا کورین و گرانیت چه نوع متریالی هستند؟

کورین نامی است که کمپانی دوپونت (DuPont)، برای سالید سرفیس تولیدی پیشتاز خود، که به عنوان متریالی برای پوشش کانتر کاربرد دارد، انتخاب کرده است. این متریال ساخته دست انسان بوده و از 33 درصد رزین و 66 درصد مواد معدنی تشکیل شده است. کورین در حقیقت نام برند نسخه اصلی این سالید سرفیس می باشد. این محصول که اولین بار توسط کمپانی دوپونت در 1967 تولید شده است، امروز توسط تولیدکننده های بسیاری ساخته و عرضه می شود که از جمله آنها می توان به کمپانی ها آونیت، استارون و مایسترا اشاره کرد.
در مقابل گرانیت یک سنگ طبیعی است. این سنگ مستقیما از زمین استخراج شده، به صورت اسلب برش می خورد و در نهایت ساب خورده و پولیش زده می شود. هیچ چیز به این سنگ به عنوان افزودنی اضافه نشده و همینطور هیچ چیز از مواد تشکیل دهنده آن حذف نمی شود. اگرچه واژه “گرانیت” اغلب برای سایر متریال های مناسب کانتر که پایه سنگ دارند، مانند کوارتز یا سنگ های مهندسی شده نیز استفاده می شود، اما این محصولات با اسلب گرانیت که متریالی است از سنگ صلب بدون هیچ نوع افزودنی، تشابهی ندارند. اسلب های گرانیت عموما گرانیت نامیده می شوند و نام آنها وابسته به برندهای تجاری عرضه کننده آنها نیست.

تفاوت قیمت کورین و گرانیت

هزینه و قیمت کانتری که از کورین ساخته می شود و کانتر گرانیتی نیز از فاکتورهایی است که در مقایسه این دو متریال می بایست لحاظ شود. هر دو این متریال ها در حدود 40 تا 65 دلار برای هر فوت مربع جهت نصب هزینه به دنبال دارند. در نظر داشته باشید که این قیمت مربوط به اسلب گرانیت است و نه کاشی گرانیتی. کاشی های گرانیتی می توانند خیلی ارزانتر بوده و همینطور نصب ساده ای دارند و برای نصب آنها نیاز به متخصص نیست و حتی توسط خود فرد نیز نصب آن می تواند انجام شود. (بنابراین این گونه نیز به لحاظ هزینه ای، استفاده از کاشی گرانیتی موجب صرفه جویی مضاعفی می شود). اما مشکل استفاده از کاشی های گرانیتی به جای اسلب گرانیت، درزهایی است که روی سطح کار در حدفاصل کاشی ها می افتد و این مسئله برای کانتر مناسب نیست و هر چند استفاده از متریال های دیگرباعث هزینه بیشتر بشود، اما از این مسئله مهم در مورد استفاده از کاشی برای کانتر نباید غفلت کرد.

تفاوت ظاهری کورین و گرانیت

البته که زیبایی در چشم بیننده است. اکثر افراد ظاهر سنگ های طبیعی را ترجیج می دهند و ترکیب رنگ خاص و طبیعی که در آنها وجود دارد را می پسندند. اما این بدان معنا نیست که همه افراد این ترکیب را برای آشپزخانه یا حمام خود تایید می کنند. گاهی رنگ خیلی شاخص گرانیت و حالت خال خالی بافت سطح آن، برای اکثر استایل های طراحی دکوراسیون، خیلی شلوغ به نظر می رسد.
البته این بافت خال خالی سطح گرانیت باعث می شود لکه و کثیفی راحت روی آن دیده نشود. غالبا شما یک سطح گرانیتی را کاملا تمییز می بینید، درحالیکه شاید واقعا خیلی هم تمییز نباشد. در مقابل، گرانیت خیلی بافت طبیعی دارد اما کورین خب تقریبا شبیه به پلاستیک به نظر رسیده و کاملا مشخص است که متریالی طبیعی نیست. البته این بدان معنا نیست که سطح کانتر کورین آن براقیت پلاستیک را دارد.

کورین مشتری پسندتر است یا گرانیت؟

اسلب گرانیت و کاشی گرانیتی، می توانند نمای زیبایی به کانتر آشپزخانه یک خانه مسکونی بدهند اما کورین نیز چنین خاصیتی را دارا می باشد. از میان همه سالید سرفیس هایی که برای کانتر به کار می روند، کورین شناخته شده ترین برند است و بنابراین مخاطبان خود را دارد. درنهایت، زیبایی امری است فاعلی و وابسته به ذهنیت مخاطب و ممکن است یک مشتری انتخاب شما برای کانتر را یک نکته مثبت ببیند و یا اینکه به این فکر کند که این گزینه انتخاب مناسبی نیست و باید متریال آن را عوض کند.

نگهداری و دوام کورین و گرانیت

گرانیت هر یک یا دو سال می بایست رویه آن ساب بخورد تا ریسک لکه دار شدن سطح آن به حداقل برسد. بله سطح گرانیت ممکن است لکه شود اما کورین نیز همینطور است. کورین هیچ گاه نیاز به ساب ندارد. هر دو این متریال ها اساسا نفوذ ناپذیر بوده و جزء سطوحی هستند که به لحاظ بهداشتی بسیار مورد تایید می باشند و تمیز کردن آنها راحت است. (برخلاف درز میان کاشی ها که به عنوان مثال تمییز کردن آنها ساده نیست. )
گرانیت در برابر متریال های اسیدی مانند آبلیمو یا سرکه دچار خوردگی می شود. اما کورین دربرابر این مواد آسیب پذیری این چنینی ندارد. در مورد مقاومت دربرابر حرارت قطعا گرانیت برنده است. اگر روی کورین یک تابه داغ بگذارید، سطح آن می سوزد و حتما باید از زیرقابلمه ای یا تخته چوبی زیر قابلمه و سایر وسایلی که داغ هستند استفاده کنید و بعد آنها را روی سطح کورین بگذارید. در نهایت گرانیت خیلی در برابر خراش با تیغه چاقو مقاوم است. اما کورین به سادگی خراش برمیدارد. اما خراش های کوچک روی کورین و همینطور خیلی از لکه های دیگر را از روی سطح آن می توان با یک ورقه سمباده برداشت.

مقایسه راحتی نصب در کورین و گرانیت

هر دو متریال های گرانیت و کورین می بایست توسط متخصصان حرفه ای این کار نصب شوند. با این حال کار کردن با کورین ساده تر بوده و متریال انعطاف پذیرتری برای کار کردن به روش های مختلف است، در عین حال که برای حمل و نقل وزن کمتری نیز دارد. اگرچه که اکثر افراد، به این گزینه، که خودشان کورین را نصب کنند، فکر نمی کنند اما این کار شدنی است.  کورین را می توان با اره های گرد معمولی برش داد و با یک روتر یا روتوزیپ می توان قسمت قرار گرفتن سینک را از صفحه کورین خالی کرد. کورین با متریالی برای درزگیری نصب می شود که به خوبی متناسب خود متریال کورین بوده و در نهایت درزهای کار کاملا مخفی می شوند. درزها در گرانیت نیز همیشه به چشم نمی آیند اما تنوع رنگی قطعات مختلف گرانیت باعث می شود که با وجود نصب حرفه ای اما باز هم گاهی درز بین اسلب ها به چشم بخورد.

YOUR COMMENT