اطلاعات مدل سازی ساختمان (BIM) باید فراتر از نرم افزار باشد

برای اینکه جزئیات این مقاله برای شما قابل درک باشد، توضیحات مختصری در مورد سیستم مدل سازی ساختمان (ملقب به (BIM) داده ایم.
سال 2018 است و باید برای همه در سازمان AEC شفاف شود که سازمان اطلاعات مدلسازی ساختمان (ملقب به BIM)، آینده ساختمان سازی، زیرساخت طراحی، و تعمیر نگهداری است. تا کنون هر ساله بیش از میلیون ها دلار صرف بازاریابی شرکت های نرم افزاری IBM شده تا شما را متقاعد کنند که کسب اطلاعات پایه ساختمان و مدل سازی بدون محصولات آنها غیرممکن است. این شرکت های نرم افزاری سعی می کنند تا شما را متقاعد کنند که محصولات آنها “BIM واقعی” است. البته که ما در یک جامعه سرمایه داری آزاد زندگی می کنیم و این گونه رفتار مورد انتظار می باشد. با این حال اگر شرکت یا تیم شما در حال حرکت به سمت استفاده از IBM هستند، این پس زمینه پر سر و صدا ممکن است نگران کننده باشد… و اگر نیست باید نگران کننده شود.
خلاصه ای از نحوه عملکرد سیستم BIM
اطلاعات مدل سازی ساختمان(BIM) روند طراحی ای هوشمند بر پایه ی مدل سه بعدی بوده که به کل چرخه ی عمر ساخت، ارزش های کیفی و داده اضافه می نماید. مدل سازی اطلاعات ساختمان به دست اندرکاران معماری، مهندسی و ساخت و ساز کمک می نماید تا به هدفی واحد در پروژه های ساختمانی و یا ساختاری دست پیدا کنند. مدل سازی اطلاعات ساختمان نوع جدیدی از کار طراحی را امکان پذیر می سازد: ایجاد طراحی به وسیله ی عناصر هوشمند. بدون در نظر گرفتن اینکه طراحی چند بار یا به وسیله ی چه کسی تغییر می کند، تمامی داده ها ثابت، هماهنگ و صحیح و سالم نزد هر یک از دست اندرکاران باقی می ماند.
در بند اول صفحه اطلاعات مدل سازی ساختمان در سایت ویکیپدیا، بیانیه ای وجود دارد که اطلاعات مدل های ساختمان، فایل هایی وجود دارد که “…اغلب اما نه همیشه شامل فرمت های اختصاصی داده های اختصاصی می باشند”. این توضیحات برای برخی دردسرساز است، البته نمی توان کتمان کرد که قابل درک نیست. اگر راه حل نرم افزارهای BIM به هر دلیلی برای شما غیرقابل دسترس شود، کار شما توقف پیدا می کند و گرفتاری شما تازه آغاز شده است. برای بسیاری از افراد این معضلات نرم افزاری غیرقابل قبول است و مانع حرکت آنها به سمت استفاده از BIM می باشد.
ایده فرمت اختصاصی و پایگاه داده های اطلاعاتی در مفهوم سنتی BIM ریشه دارد.
این مفهوم به روزهای ابتدایی علوم رایانه بازمیگردد. مفهومی که به ساختار داده های اطلاعاتی اشاره دارد و اصل هدف اش بهینه ذخیره اطلاعات قالب بندی است. این سیستم ذخیره سازی دسترسی کاربران را بهبود می بخشد و زمان لازم را برای بارگذاری داده های اطلاعاتی BIM فراهم می کند. با وجود اینکه این تعاریف حقیقت دارند، اما قابلیت های ویژه ای هم در اختیار شما نمی گذارند. بخصوص که رایانه های امروزی فوق العاده پیشرفت کرده اند. پس این امکان به وجود می آید که فرمت های فایل های اختصاصی به واسطه نظم سیستمی BIM ، مانع بهره وری کامل معمارن و مهندسان می شود.
فقدان چنین نرم افزار خوب و مهمی، مانع گسترش و پذیرش عمده آن است. اول که چنین موانعی در BIM دست و پای ما را می بندد، حس می کنیم سیاست موذیانه ای در کار باشد. همانطور که شرکت ها به واسطه این محدودیت ها در برابر تغییر سیستم به سمت BIM مقاومت می کنند، توانایی آنها در کار با سایر رشته ها هم محدود می شود. چون شرکت ها در این حالت از سیستم های طراحی و مهندسی درون سازمانی و عرف استفاده می کنند که خود این محدودیتی بزرگ تر برای عوامل تخصصی است. سیستم های داخلی شرکت ها به واسطه محدودیت هایی که دارند هزینه پروژه را افزایش می دهند، شکاف های کاری را افزایش می دهند، و در نهایت منجر به بازپرداخت هزینه های زیادی می شود.
آیا برای این مشکل راه حلی وجود دارد؟
بله. بخش اول جریان کاری BIM مدرن بر اساس استانداردهای صنعتی، و فرمت فایل های غیر اختصاصی است. سپس شما می بایست اطلاعات مدل BIM خود را مطابق با استانداردهای بین المللی و فرمت های باز معرفی کنید. و باید توانایی انتقال اطلاعات BIM را دقیقاً بین ابزارها و نرم افزارهای چندگانه به دست آورید تا سیستم بتواند پروژه های شما را در فرمت های گوناگون و مدرن پشتیبانی کند. در اصل تعاملی که می بایست بین BIM و شرکت هایی که در برابر آن مقاومت می کنند صورت بگیرد.
مشابه همین پاسخ در BricsCAD وجود دارد. BricsCAD هم یک سیستم مشابه BIM است، با این تفاوت که بدون هیچ گونه محدودیت تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

YOUR COMMENT