به عنوان یک معمار محیط کار مرتب را ترجیح می دهید یا بی نظمی نظاممند را ؟

معماری طراحی داخلی معماری_داخلی شیراز فروشگاه دانژه طراحی_فروشگاه_دانژه استودیو معماری سیاح معماری ایرانی معمار_برتر_ایران سیاوش سیاح ساختمان ساختمان_سازی فروش فروش_ساختمان برج برج_مسکونی برترین_شیراز مهندسی طراحی_سازه design architectural architect siavash sayyah danjeh enginiering engin art art_work best of iran siavash_sayyah sepehr sayyah sepehr_sayyah دفتر دفتر مهندسی شیراز مهندسی شیراز معمار برتر شیراز معمار_شیراز معمار_برتر مهندس_برتر استودیو سیاح اتودیو_معماری سیاح افیس office sayyah sayyah_office

وقتی از کلمه “اکثر” استفاده می شود، این نتیجه گیری بر مبنای یکی از نظرسنجی های مجله اینترنتی تخصصی معماری arcdaily در سال 2018 به دست آمده است. اگرچه تیم هارفورد، نویسنده کتاب “بی نظمی ” ادعا می کند که بی نظمی و کمی در هم ریختگی، می تواند ویژگی فضاهایی باشد که خلاقیت را بیشتر برمی انگیزد، اما خوانندگان مجله آرک دیلی نظری مخالف این ایده دارند. اکثر افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند گفته اند که فضای کاری که روی آن هیچ جای خالی وجود ندارد، بر روی آنها تاثیر عکس گذاشته و اجازه نمی دهد که تمرکز کنند. بسیاری نیز بر این عقیده بوده اند که در یک فضای کار مرتب، به نتایج بسیار بهتری می رسند و کاراتر عمل می کنند. اما این بدان معنا نیست که همه افراد با این ایده موافقند. در این نظرسنجی کماکان بسیاری مدافع یک “بی نظمی کنترل شده” بودند و ادعا کردند که بهترین کارهای آنها زمانی به وجود آمده است که زیر خروارها کاغذ مشغول کار بوده اند.

محیط منظم برای یک معمار

محیط کار شلوغ و بی نظم را دوست دارید یا محیطی منظم؟

محیط بی نظم

محیط کار شلوغ و بی نظم را دوست دارید یا محیطی منظم؟
ممکن است این بحث به نظر بی نتیجه بیاید. خب پس ممکن است بپرسید فایده این بحث چیست؟ اگر به این نکته توجه کنیم که تعداد زیادی از معماران مشغول طراحی فضاهای کار و ادارات ( در مقیاس های متفاوت و با کاربری های متفاوت) هستند، شاید اهمیت این بحث برای ما کمی روشن تر شود. آیا می توان مطمئن بود که به واسطه طراحی، فضاهای نظام مند و بی نظم می توانند در بهینه ترین حالت خود برای بروز خلاقیت به وجود آیند؟ آدم ها با یکدیگر تفاوت دارند و این حق همه است که احساس راحتی بکنند ( البته مادامی که این راحتی منجر به پرکارتر بودن و نتایج بهتر شود). سوال اصلی این است که چگونه می توانیم دفاتر کار را به گونه ای طراحی کنیم که نه تنها چندمنظوره بوده و برای کاربری های متفاوت مناسب باشند بلکه به لحاظ ایجاد نظم، محیطی انعطاف پذیر داشته باشند؟
و چنین دفاتر منحصر به فرد فرضی چه ویژگی هایی دارند که در طراحی دفاتر به صورت پلان باز (که همیشه این نوع طراحی مورد بحث بوده است،) می بایست به آنها توجه شود.
پروژه مارک گودوین در بررسی دفاتر معماری سرتاسر جهان نقطه شروع مناسبی است که بتوانیم پتانسیل فضاهایی که مناسب برای یک خروجی خلاقانه می باشند، را درک کنیم. اگر مجموعه عکس های گودوین را از دفاتر کاری مختلف در شانگهای، پاریس، سئول، لندن و اسکاندیناوی ببینید، متوجه خواهید شد که دفاتر کاری متفاوت، چگونه متناسب عادات فرهنگی مختلف و شاید براساس اولویت ها و ترجیحات مدیران آن ها، طراحی شده اند.
نظر شما چیست؟ آیا شما در دفتری کار می کنید که خلاقیت شما را بر می انگیزد؟ چه جنبه هایی از طراحی منجر به این اتفاق می شود؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

YOUR COMMENT