20 نکته در ترسیم فنی معماری

معمولا سخت ترین بخش در طراحی معماری قسمت طراحی فنی است. معمولا می توان گفت اکثر معماران و دانشجویان معماری به طراحی اتود اولیه و اسکیس و طراحی پرسپکتیو علاقه دارند، چرا که این بخش جذاب و خلاقانه و شخصی طراحی معماری است. اما سایر جنبه های یک طرح معماری چه می شود؟ منظور بخش های فنی، منطقی و استدلالی طراحی معماری است. ممکن است این بخش ها به اندازه طراحی دست آزاد جذاب نباشد اما شکی نیست که به همان اندازه حائز اهمیت می باشند.
اگر در مورد ترسیم فنی مهارت لازم را ندارید، این مشکل قطعا خود را در کار شما بروز خواهد داد. پرسپکتیوهای شما به گونه ای کمتر هوشمندانه به نظر خواهند رسید و تناسبات در کار شما به درستی رعایت نمی شود و اصولا طراحی شما از کمبود نوعی پیوستگی رنج خواهد برد. بنابراین برای اینکه احساس کنید به ایده آل های ترسیم فنی می توانید نزدیکتر شوید، در ادامه فهرستی از 20 نکته ضروری که در این زمینه باید بدانید فراهم شده است :
رعایت این نکات در ترسیم فنی ممکن است بتواند تصورات قبلی شما را در مورد ترسیم فنی از بین ببرد و به شما کمک کند که بیشتر جذب این فرایند شوید. ( و همین طور به شما کمک می کند که در ترسیم تصویر آگزنومتریک، مقاطع، پلان ها و حتی  حجم ها بهتر عمل کنید). بنابراین یک قلم و کاغذ بردارید و شروع به یادداشت این نکات کنید.
ترسیم فنی

1. از این لحظه ترسیم فنی را به اندازه طراحی دست آزاد جدی بگیرید

عموما اکثر دانشجویان معماری گرایش دارند که به کل مسئله ترسیم فنی را نادیده بگیرند. پیشنهاد می شود که ترسیم فنی را جدی بگیرید و از امروز چند ساعت در هفته برای بهتر شدن مهارت هایتان در این زمینه وقت بگذارید. زمانی که در ترسیم فنی بهتر عمل کنید، در کل ترسیمات و مهارت های وابسته به طراحی بهتر عمل خواهید کرد.

2. همیشه گونیا و خط کش و تخته ترسیم خود را تمیز نگه دارید تا صفحه ترسیم شما لکه دار و کثیف نشود

یک نکته خیلی مهم در ترسیم فنی این است که صفحه ترسیم خود را کثیف نکنید چرا که این گونه کار شما به نظر بی نظم و بد شکل خواهد رسید. می توانید خیلی راحت برای رفع این مشکل ابزار کار خود را مرتب تمییز کنید.
اتوود ترسیم فنی

3. دور برگه کاغذ خود را با چسب کاغذی به تخته رسم ثابت کنید. اینکار بعلاوه می تواند باعث شود خط دور کار شما تمییز باشد

استفاده از چسب کاغذی می تواند کمک کند که با برداشتن آن، کثیفی دور کاغذ نیز برداشته شود. فقط به یاد داشته باشید که برای کارهای طولانی گاهی این چسب دور را عوض کنید. این تکنیک با تکنیک شماره 2 در کنار یکدیگر می توانند خیلی به تمییزی کار شما کمک کنند.

4. طراحی خود را با مداد HB انجام دهید

مداد HB هم به اندازه کافی رنگ دارد و هم اینکه صفحه کار شما را خیلی کثیف نمی کند. می توانید بعدا خطوط اصلی ترسیم را با استفاده از یک مداد نرم (2B و بالاتر)  پر رنگ تر کنید.
دفتر معماری

5. صبر کلید موفقیت شما خواهد بود. زمانی که با چالش های ترسیم فنی مواجه می شوید، دلسرد نشوید

ترسیم فنی به این مشهور است که می تواند فرایندی دیوانه کننده باشد. پیشاپیش این مسئله را بپذیرید. مطمئن باشید که انجام و تمرین این کار باعث می شود که در آینده خیلی سختی های کمتری را متحمل شوید و فرآیند طراحی معماری برای شما آسانتر شود. باید برای مدتی این کار را انجام دهید تا کم کم به آن عادت کنید.

6. زیبایی درون هندسه ترسیمی را به چشم ببینید… و اینکه هر روز روش کار با هندسه ترسیمی را تمرین کنید

هندسه ترسیمی به این معروف است که سخت ترین روش ترسیم فنی می باشد. با این حال با تمرین کافی می توانید آن را درک کنید و در آن مهارت پیدا کنید. تمرین مداوم به شما این امکان را می دهد که بتوانید خیلی راحت از پس آن برآید.
هندسه در ترسیم فنی

7. با خود عهد ببندید که در ترسیم فنی خیلی عالی پیشرفت کنید. تا حدی که بتوانید هر بخش از طرح خود را به راحتی بر روی کاغذ ترسیم کنید

این مرحله در حقیقت نوعی هدف گذاری است که وابسته به شما می باشد. زمانی که بتوانید به لحاظ فکری به این نتجه برسید که باید در این کار مهارت کسب کنید، آن وقت کمتر نسبت به تمرین ترسیم فنی مقاومت خواهید کرد و در نهایت شروع می کنید که از این فرآیند لذت ببرید.

8. برای برگه سفیدی که برای کار انتخاب می کنید ابعاد مناسبی مانند کاغذهای A2- A1- A0  در نظر بگیرید. کار کردن روی برگه های کوچک A4 و A3 را فراموش کنید

حتما این تصویر کلیشه ای که یک معمار در برابر یک تخته رسم بزرگ ایستاده و مشغول ترسیم است را دیده اید. خب تصور کنید که شما هم باید این گونه بشوید. برای طراحی روی صفحات بزرگ و روی تخته رسم با ابعاد مناسب این کاغذ بزرگ، ابزار ترسیم مناسب تهیه کنید.
معمار در حال ترسیم فنی

9. یک چالش 30 روزه برای یادگیری ترسیم فنی برای خود راه بیاندازید

به مدت 30 هر روز کم کم در انجام ترسیم فنی جلو بروید. قطعا پیشرفت تان را خود به چشم خواهید دید. ممکن است بعد از روز هفدهم احساس خستگی کنید اما صبر خود را از دست ندهید و ادامه دهید.

10. از خط چین برای نمایش بخش هایی که دیده نمی شوند استفاده کنید

این کار باعث می شود کار شما تمیز و منظم بماند. بعلاوه رعایت این نکته کمک می کند طرح شما هوشمندانه تر و حرفه ای تر به نظر برسد. از خطوط متفاوت برای انتقال اطلاعات متفاوت استفاده کنید. این کار در نهایت منجر به ظاهر زیبای کار شما خواهد شد.
ترسیم فنی در معماری

11. قواعد و تفکری که پشت روند ترسیم مقطع وجود دارد را درک کنید

90 درصد درک ترسیم مقطع، وابسته به بصری سازی به صورت سه بعدی است. هر چه بیشتر تمرین کنید بیشتر این قضیه را می توانید درک کنید. اولین قدم این است که بدانیم چگونه می توان به صورت صحیح یک مقطع  را رسم کرد.
ترسیم فنی

12. حداقل سه نوع از انواع تصویر آگزنومتریک را بشناسید

روش های مختلفی برای ترسیم تصویر آگزنومتریک وجود دارد که در هر یک از این روش ها یک حجم را با زاویای مختلف ترسیم می شود، البته که این زوایا فقط کمی با هم متفاوت هستند. از این ویدئو استفاده کنید و با استفاده از آن می توانید خیلی سریع انواع روش های ترسیم تصویر آگزنومتریک را فرا بگیرید.

13. دوازده وجهی ها را بشناسید و یاد بگیرید که چگونه آنها را به صورت سه نما و تصویر آگزنومتریک ترسیم کنید

حجم های ساده مختلفی وجود دارند که باید ترسیم آنها را یاد بگیرید اما ترسیم دوازده وجهی از بقیه شاید چالش برانگیزتر باشد. شروع به ترسیم سه نما و سپس تصویر آگزنومتریک از این حجم کنید.
ترسیم فنی دوازه وجهی

14. در ترسیم سه نما حرفه ای بشوید

سه نما، در حقیقت تصویر یک حجم را از نمای روبرو، نمای بالا و نمای طرفین شامل می شود. اگر قبلا از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده کرده باشید قطعا سه نما را می شناسید چرا که در نرم افزارهای ترسیم سه بعدی مختلف دقیقا همین سه ویپورت بالا، روبرو، و سمت راست در محیط نرم افزار وجود دارد. اگر بدانید که چگونه خط به خط یک حجم را ترسیم کنید این کار برای شما ساده خواهد شد.

15. یادبگیرید 100 مشکل در هندسه ترسیمی را حل کنید

آیا می خواهید در تفکر معماری و طراحی، داناتر، منظبط تر و سریعتر بشوید؟ خب پس چالش 100 مشکل هندسه ترسیمی را امتحان کرده و سپس در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
ترسیم هندسه

16. طریقه رسم بیضی را به صورت دستی در همه انواع ترسیم تصویر آگزنومتریک یاد بگیرید

ترسیم بیضی ها، معمولا در ترسیم تصویر آگزنومتریک معمول، سخت است، بنابراین ترسیم دستی آنها به صورت مکرر باعث می شود که هر روز مهارت بیشتری در این کار پیدا کنید.
ترسیم فنی بیضی

17. انگیزه داشته باشید که هر مشکلی که در هندسه ترسیمی به وجود آمد و با آن مواجه شدید را حل کنید

اکثر معماران از زیر بار مشکلات هندسه ترسیمی فرار می کنند. (باور ندارید؟ می توانید از آنها بخواهید یک دوازده وجهی که روی قطر خود ایستاده است را رسم کنند) شما باید کاری را انجام دهید که بقیه نمی توانند و به شدت باید در خود انگیزه ایجاد کنید که این کار را خودتان یاد بگیرید.
در این تمرین می توانید توانایی خود در ترسیم فنی را به چالش بکشید. یک تصویر آگزنومتریک پیچیده در این تمرین ارائه شده است که در چندین سیستم مختصات متعدد ترسیم شده و ترسیم مجدد آن می تواند شما را دیوانه کند (این تمرین شاید یکی از پیچیده ترین تمرین هایی باشد که وبسایت مذکور در زمینه ترسیم فنی ارائه کرده است)
لینک: http://freehandarchitecture.com/wp-content/uploads/2017/10/ATD101-9-Four-Types-Of-Axonometric.pdf

18. یاد بگیرید چگونه احجام اولیه استاندارد مانند مکعب، هرم، استوانه، مخروط، هرم با قاعده مثلث متساوی الاضلاع و سایر احجام اولیه را رسم کنید

مشخصا ترسیم این اشکال به صورت سه نما و به صورت انواع تصاویر آگزنومتریک بهترین کار است. ترسیم این احجام را چگونه شروع می کنید؟ یک مکعب استاندارد که هر یک از اضلاع آن 4 سانتی متر طول دارند را ترسیم کنید. از این مکعب یک سه نما و سه گونه مختلف از تصاویر آگزنومتریک را ترسیم کنید.

19. یاد بگیرید که چگونه اشکال هندسی استاندارد مانند مربع، دایره، پنج ضلعی و شش ضلعی را ترسیم کنید

با هندسه مسطحه شروع کنید. این کار بعدا در طراحی نما و طراحی پلان به کار شما می آید. به علاوه در نظر داشته باشید که دانستن نحوه ترسیم اشکال هندسی متعدد می تواند به شما کمک کند که تناسبات را در همه طرح هایتان بهتر رعایت کنید.

20. حال بهترین ترسیمات دستی خود را با راپید مجددا قلم گیری کنید. (خواه این ترسیمات مربوط به مقطع باشد، یا دیتیل فنی یا حتی یک تصویر آگزنومتریک هنری)

ترسیماتی که راپیدی می شوند ( یعنی روی خطوط استاندارد اولیه مدادی مجددا با راپید ترسیم می شود)، از بهترین روش برای حفظ این ترسیمات استفاده کرده اند.

YOUR COMMENT