چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم

تا به امروز، این امر مسلم است که با استفاده از نرم افزار مناسب، دانش فنی و دقت در جزئیات، می توان یک رندر نهایی بسیار نزدیک به واقعیت، از اثر معماری طراحی شده ارائه کرد. هنرمند هنرهای تجسمی معروف، Peter Guthrie معتقد است امروزه بسیاری از رندرهای معماری آنقدر واقعی هستند که قابل تشخیص از عکس نمی باشند.
این عکس گونه بودن خروجی رندرهای معماری برای معماران و مشتریان آنها به صورت گسترده ای تبدیل به عادت شده است و این گونه به نظر می رسد که امروز، دیگر بازسازی دقیق یک محیط انسان ساخت برای ایجاد انگیزش در مردم کافی نیست و در نتیجه جالب توجه کردن یک صحنه معماری امروز بیش از واقع گرایی صرف موردنظر است. ترکیب بندی صحنه، برخورداری صحنه از یک روایت و حس و حال فضای صحنه، اجزا ضروری خلق یک تصویر نهایی جذاب از میان انبوه رندرهایی است که توسط متخصصان این رشته تولید می شود.
این 12 نکته را برای خلق یک رندر هنرمندانه در نظر بگیرید. آماده شوید برای ورود به جهان ماورایی هنر وابسته به معماری … .

1. حرکت نور را در تصویر خود ببینید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
کلیسای شهر Kobe اثر تادائو آندو و همکاران. رندرینگ توسط Gabriel Fabra
بهترین پروژه های تادائو آندو به واسط بهره گیری ماهرانه او از نور شاخص می شوند و این رندر به زیبایی حس آثار این معمار ژاپنی را منتقل می کند. استفاده Fabra از متریال های خنثی و پرداخت های مینیمال اجازه می دهد که چشم روی قدرتمندترین ویژگی این بنا، یعنی تابش نور از میان سطوح کلاسیک پوشیده از بتن اکسپوز، متمرکز شود. افکت مشابه ای نظیر این کار نیز توسط هنرمند دیجتیال Andras Pall برای رندرینگ کلیسای شاخص آندو، یعنی کلیسای نور، به کار رفته است. (که تصویر آن را در ابتدای این متن مشاهده می کنید. )

2. مقیاس را در رندر خود نمایش دهید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
بنای یادبود Tolerance، کوه Tindaya، اثر Eduardo Chillida
مجسمه ساز معروف، Eduardo Chillida ، پیش از آنکه در سال 2002 فوت کند، برای طراحی بنای یادبود Tolerance،  یک حفره عظیم در داخل کوهی در جزیره Fuerteventura از مجموعه جزایر کاناری طراحی کرده بود. رندر این پروژه که به لحاظ مقیاس بلندپروازانه و غیرمعمول است، تنها با افزودن یک فیگور انسانی، یک زاویه پرسپکتیو تند را به نمایش می گذارد که باعث شده است ابعاد بسیار بزرگ این وید (void) مکعبی شکل که مملو از نور و سایه است، به وضوح آشکار شود. طرح این مجسمه ساز بیشتر مینیمال بوده است تا یادمانی ولی این رندر، هوشمندانه هر دو این ایده ها را به نمایش می گذارد.

3. از افکت بارش باران در فضا استفاده کنید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
الکس هوگرف، موسس وبلاگ Visualizing Architecture، راهنمای جامعی برای چگونگی تبدیل صحنه خیابان از روز به شب، تنها با استفاده از نرم افزار فتوشاپ، ارائه کرده است. درهرحال، ویژگی مشخصا جذاب این رندر نهایی، شرایط آب و هوایی به نمایش گذاشته شده در آن می باشد. هوگرف از افکت بارش باران برای بهبود کیفیت فضای صحنه استفاده کرده و بعلاوه انعکاس نور ماشین ها را روی سطح خیس خیابان به نمایش گذاشته است و همینطور نمایش چتر عابران زیر نور گرم و نامحسوس خارج شده از پنجره های بالای سرشان، در جذابیت نهایی این رندر تاثیرگذار است.

4. … و یا شاید باید از افکت مه آلودگی استفاده کنید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
هلندی پرنده (The Flying Dutchman) اثر White Arkitekter رندرینگ توسط Mir
سال گذشته Lidija Grozdanic این نکته را مطرح کرد که ایده “کمتر بیشتر است” زمانیکه بحث روایت و ارتباط با مخاطب در رندرینگ معماری مطرح می شود، مورد بحث است. یکی از نمونه های استفاده از این ایده، این رندر غیرمعمول است که توسط شرکت Mir تولید شده است. درحالیکه همیشه رندرها، کاملا واضح عرضه می شوند اما شرکت Mir برای این رندر تصمیم گرفته است بنا را پشت هاله ای از مه پنهان کند و خیلی جزئی ساختار فیزیکی بنا را نشان دهد تا کنجکاوی بیننده برای کشف جزئیات پروژه بیشتر شود.

5. حس حرکت را در رندر خود به نمایش بگذارید

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
گالری ملی نو “Neue Nationalgalerie” اثر میس وندروهه، رندرینگ توسط Stefan Hirschsteiner
رندر Hirschsteiner از این بنای کلاسیک مدرنیستی که برنده جایزه بزرگ “چالش رندر ماکسول” در سال 2012 شده، با استفاده از افکت حرکت پروانه ها، کاملا به فضایی زنده دست یافته است. اگرچه استفاده بیش از حد از افکت حرکت در پیش زمینه رندر می تواند تمرکز را از روی اصل معماری دور کند، اما داور این مسابقه رونن بکرمان معتقد است که در این اثر Hirschsteiner دلیلی برای یک استثناء وجود دارد و آن این است که بناهای مدرنیستی در واقع می خواستند چه باشند: یک لوح سفید که با “زندگی” پر می شود.

6. از قدرت طبیعت در رندر خود استفاده کنید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
گالری ملی گرینلند اثر BIG
بسیاری از معماران معتقدند توجه به بستر بنا در زمان گسترش طرح معماری حائز اهمیت است به ویژه در نقاطی از جهان که شرایط زیست محیطی خاص وجود داشته و یا از منظر ویژه ای برخوردار است. هر دو این ویژگی ها در مورد گالری ملی در سواحل گرینلند وجود دارد، بنابراین در رندر می بایست این ویژگی ها نمایش داده شود که در این رندر، نمایش این بنای انگشتر مانند در میانه اقیانوس طوفانی و امواج سهمگین گواه این مطلب است.

7. رندر خود را در قابی از طبیعت قرار دهید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
خانه بوردو اثر رم کولهاس از کمپانی OMA، رندرینگ توسط Dimitar Rashkov
راشکوف (Rashkov) در رندرینگ این بنا که بر روی تپه ای رو به شهر بوردو فرانسه قرار گرفته، سعی کرده حس منظره تماشایی این بنای مسکونی اثر رم کولهاس را به تصویر بکشد و برای این کار دوربین را به نحوی جایگذاری کرده که بنا در میان درختان قاب گرفته شود. شاخه ها و برگ های درختان چشم را به سوی بنا هدایت کرده و حس کنجکاوی را بر می انگیزد، آنگونه که گویی در میانه یک جنگل انبوه با یک بنای مقدس مدرنیستی مواجه می شوید.

8. کیفیت متریال ها را به نمایش بگذارید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
همانگونه که قبلا توضیح داده شده، نمایش سن و بافت متریال ها و زنگار روی آنها می تواند در قابل باورتر ساختن رندر نقش مهمی داشته باشد و بعلاوه می تواند به ایجاد حس و حال قویتر فضا، کمک کند. چنان که در رندر فوق که مربوط به کانسپت یک بنای مدرنیستی است، این ویژگی را می توان مشاهده کرد. تری دی آرتیست معماری Arkin Esref  از ترکیبی از تری دی مکس، وی ری و فتوشاپ برای ساخت این صحنه استفاده کرده و با نمایش کفپوش بتنی هوازده و در عین حال یک سگ سرگردان  حسی از آشفتگی را القا کرده است.

9. یادتان باشد که کمتر بیشتر است.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
تلاش چند ساله (Perennial Quest) اثر  Michele Durazzi
هرچه صحنه از اجزا کمتری برخوردار باشد، می تواند با یک مقیاس مناسب و یک ترکیب بندی متوازن، اثرگذاری بیشتری داشته باشد. مناظر مینیمالیستی و سورئال مایکل دورازی از نمونه های بارز این نکته است. جزئیات معماری تک رنگ که شاید ملهم از آثار اسکار نیمایر و یا سانتیاگو کالاتراوا است، همزمان با اشکال منفرد به کارگرفته شده و بر یادمانی بودن این منظر مصنوع تاکید می کند و درعین حال حسی اسرارآمیز به این تصویر می بخشد.

10. از نواقص و جنبه های منفی بهره مثبت بگیرید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
Megalomania   اثر جاناتان گیلز از شرکت   Factory Fifteen
استودیو انیمیشن Factory Fifteen – متخصص همیشگی نمایش پادآرمانشهر معماری- تبحر خاصی در نمایش زوال و سستی بناهای معماری در رندرهای خود دارد و داستان کلان شهرهای رو به گسترش آینده ما را بازگو می کند.همانگونه که در پروژه Megalomania  – پروژه ای که نگاهی به شهر لندن در حالت ساخت و سازهای دائمی دارد-  فضایی راکد به نمایش گذاشته شده است، استفاده از تکسچرهای کثیف و خشن و افراط در المان های سازه ای غیرمعمول، حقیقتا به فضا آشفته شهری، حسی شوم می بخشد.

11. مدیوم ها و تکنیک های مختلف را با هم تلفیق کنید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
Sebald، حلقه های زحل اثر Robert Scott Gilson
کلمه رندرینگ مدتهاست متناظر با تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر بوده و هر مدیومی می تواند برای ساخت رندرهای قدرتمند به کار گرفته شود. مجموعه  Quarantena  اثر Robert Scott Gilson  نمونه جذابی است از اینکه چه تعداد تکنیک مختلف می تواند با هم ترکیب شود تا چنین فضای زنده ای به وجود آید. ترکیبی از ترسیمات دو بعدی CAD ، مدلسازی های سه بعدی و استفاده از آبرنگ به این بناهای کروی شکل عجیب، کیفیتی چندلایه و پر از ابهام می دهد.

12. فضای رندر خود را اسرارآمیز کنید.

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم
“خانه ای که توسط جک ساخته شده است” اثر Jack Daws و گروه معماری Olson Kundig
در نهایت بهترین راه برای خلق فضا در هر زمینه ای، داشتن یک داستان قوی و رضایتبخش برای آن می باشد. شرکت Olson Kundig که در شهر سیاتل واقع شده است با هنرمند معروف Jack Daws همکاری کرده است تا مجموعه ای از رندرهای “قبل و بعد” بسازد. این رندرها مجموعه ای از وقایع تخیلی را به نمایش می گذارد که در آن هنرمند تلاش می کند یک فضای آرامش بخش مرموز بسازد که در نهایت به یک تصادف وحشتناک ختم شده و او را آواره دامن خطرناک طبیعت می کند. فضای ساخته شده تاریک است و دچار پیچیدگی شده، اما انکارناپذیر است که بگوییم به صوت شگفت انگیزی احساسات را بر می انگیزد.

YOUR COMMENT